شیرکوه محمدی؛ جمال سلیمی
چکیده
چند صباحی است که بسیاری از اندیشمندان و پژوهشگران مدیریت استراتژیک دریافتهاند که حدود 70 تا 90 درصد استراتژیهای تدوینشده، عملاً یا اجرا نمیشوند و یا اجرای آنها به کلی با برنامه تدوینشده تفاوت دارد. از یکسو، این مسئله در نظام آموزشی که با سازوکاری حساس روبهرو است از اهمیت بیشتری برخوردار است. درنتیجه، پرداختن به موانع اجرای ...
بیشتر
چند صباحی است که بسیاری از اندیشمندان و پژوهشگران مدیریت استراتژیک دریافتهاند که حدود 70 تا 90 درصد استراتژیهای تدوینشده، عملاً یا اجرا نمیشوند و یا اجرای آنها به کلی با برنامه تدوینشده تفاوت دارد. از یکسو، این مسئله در نظام آموزشی که با سازوکاری حساس روبهرو است از اهمیت بیشتری برخوردار است. درنتیجه، پرداختن به موانع اجرای استراتژیها به موجی فکری تبدیل شده است. از دیگر سو، با توجه به وابستگی طبقههای اجتماعی ایران به نهادهای دولتی، تنها با شناسایی موانع اجرای استراتژی در سازمانهای دولتی است که میتوان، درکی از شیوه اجرای استراتژی در نظام آموزشی ایران به دست آورد. پژوهش حاضر بر آن بود تا با تکیه بر سنتزپژوهی همه پژوهشهای انجامشده در ایران، موانع اجرای استراتژیها در سازمانهای دولتی را شناسایی کند. برای دست یافتن به این هدف، با مراجعه به مهمترین پایگاههای دادهای فارسی، 40 مقاله دریافت و با تکیه بر روش کاسپ، اعتباریابی شدند. برای تحلیل دادهها نیز از تحلیل محتوای قیاسی و استقرایی بهصورت همزمان استفاده شد. درمجموع، 291 مانع از پژوهشهای مختلف استخراج شدند که به 12 مانع فرعی، 4 مانع اصلی و 2 مضمون نهایی تقسیم شدند. یافتهها نشان داد که نهتنها بیشترِ موانع به اجرای استراتژی برمیگردند، بلکه محتوایِ موانع نیز گوناگون و متنوع بودهاند. چنین یافتهای نشان از آن دارد چرخه استراتژیک در سازمانهای دولتی ره بهسوی چرخه شوم روزمرگی بردهاند.